تبلیغات
تجارب آموزشی و فنون معلمی - هر هفته با یک الگوی جدید یادگیری

هر هفته با یک الگوی جدید یادگیری

تاریخ:جمعه 14 مهر 1391-03:42 ب.ظ

هر هفته با یک الگوی جدید یادگیری آشنا شویم

معلمان گرامی :

اگر بدانیم آینده ای كه امروزپیش بینی می شود از راه خواهد رسید، اگر بدانیم كه می خواهیم این آینده چگونه باشد، بدیهی است شناخت و بهره گیری از روش های نوین تدریس از مسایل بسیار مهمی است كه باید بدان همت گماریم.

یكی از هدف های آموزش و پرورش كنونی این است كه فراگیران را یاری كند تا بتوانند از دانش خویش به طور مؤثر استفاده كنند و از آنجا كه عمر هر رشته دانش بشری دائما كوتاه تر گشته و قواعدی نوین مستمرا جای آنها را می گیرند، لذا فراگیران باید به دانش و مهارت های فراگیری مجهز باشند تا هیچ گاه در تنگنا قرار نگیرند. این هدف متخصصین و معلمین آموزش و پرورش را ملزم می سازد تا روش های تدریس نوین را به كار گیرند كه منجر به چنین دانش و مهارت هایی می شود.

بحث دهه های اخیر میان مربیان توجه به این مطلب است كه چگونه می توان یادگیری را به بهترین نحو آسان ساخت و بازده آن را افزایش داد.

اصول روش بارش مغزی

روش بارش مغزی دارای چهار روش است که به وسیله اسبورن (1975) و میفل (1962) ارائه شده اند.به شرح زیر :

نقد یک نظریه کاملا ممنوع است(ارزیابی و برآیند).

تغییر یا ترکیب با نظریه های دیگر باید تشویق شود .(کمیت تعداد نظریه ها مورد توجه است ).لفرانسوا و همکاران (1997).

توصیه های کاربردی زیر برای معلمان قابل استفاده است .

1- سعی کنید همه ی دانش آموزان در بحث شرکت کنند و سطح علمی و توانایی های خود را به رخ دیگران نکشند .
2- اگر دیدگاه خاصی در خصوص بعضی دانش آموزان (مثلاً ضعیف بودن یک دانش آموز در درسی خاص)وجود دارد ،آن را زیاد مورد توجه قرار ندهید و اجازه دهید همه ، فکرهایشان را بیان کنند .
3- از نقد دیدگاه دانش آموزان در حین بحث جداً خودداری کنید . لفرانسوا (1997) می گوید اصل ارزیابی تاخیری در بیشتر متونی که برای حل مسایل به صورت خلاق ایجاد شده تلویحاً آمده است . این اصل متضمن تولید راه حل های بسیار متنوع است.در حالی که قضاوت درباره ی آنها عمداً مسکوت می ماند . پارنس (1962) 12 گزارش می دهد افرادی که به تنهایی کار می کنند وقتی قضاوت در مورد کار آنها به تاخیر می افتد از 23 تا 177 درصد ، راه حل هایی با کیفیتی بهتر به وجود می آورند (لفرانسوا و همکاران 1997 ).
4- همه نظرها بجز مطالبی که آشکارا حالت لطیفه دارند باید بیان شوند (ارلیچ و همکاران ، (1998).
5- کمیت (تعداد)نظرها مهم تر است تا کیفیت آنها ،اما باید توجه داشت که این امر نباید منجر به آسودگی گروه شود که از فکر کردن وپاسخ های خردمندانه دوری گزینند .

6- برخلاف لفرانسوا( 1997) ارلیچ و همکاران (1998) معتقدند که هدایت کننده جلسه باید به اعضاء گروه تقویت مثبت بدهند و آنها را وادار به اظهار نظر کند.

7- در طبقه بندی و تحلیل نهایی نتایج ،نباید مشخص شود چه اندیشه ای متعلق به چه کسی است .
8- اگر این روش را برای مسایل درسی وقت گیر می دانید ،می توانید از آن برای حل مسایل روزمره کلاس یا مدرسه استفاده کنید .


آیا بارش مغزی روشی موثر در پرورش خلاقیت است ؟

پارنس و میدو (1959) ، (1960) بیشترین پژوهش ها را درباره این روش انجام داده اند . خلاصه نتایج پژوهش های آنها نشان می دهد که :آموزش با شیوه بارش مغزی توانایی حل مساله به نحو خلاقانه را در دانش آموزان بالا می برد .

این روش بیش از روش سر زنش پاسخ های غلط ، به راه حل های مسایل می پردازد.

روش بارش مغزی بیش از روش مرسوم آموزشی به ایجاد عقیده و اندیشه خلاق منجر می شود .دانش آموزانی که دوره های مربوط به حل مسایل به شیوه بارش مغزی را می گذرانند از کسانی که این دوره ها را نمی گذرانند در آزمون های خلاقیت گیلفورد نمرات بیشتری می گیرند . همچنین تحقیقات آلوینو (1993 ) ؛ ناوال سورینو (1993) و هرسچل (1994) نشان داده است که این روش به پرورش خلاقیت در دانش آموزان کمک زیادی می کند .

در روش بارش مغزی به علت این که محدودیت در ارائه پاسخ و عوامل بازدارنده در بحث وجود ندارند و دانش آموزان در مقابل افکارشان مورد انتقاد قرار نمی گیرند ، ذهن خود را آزاد می گذارند و می توانند پاسخ های خوب و مفیدی ارائه نمایند . از سوی دیگر ممکن است راه هایی برای حل یک مساله از طرف دانش آموزان ارائه شود که بسیار غیر منتظره و خاص باشد.

تقویت چنین پاسخ هایی ممکن است منجر به بروز خلاقیت شود . در کشور ما شرایطی مانند تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس ،متمرکز بودن ساختار نظام آموزشی ،موضوع محور بودن برنامه درسی و... ممکن است کاربرد این روش در کلاس های درس را با مشکلاتی مواجه کند . اما معلمان می توانند برای حل مشکلات کلاس و مدرسه از این روش استفاده کنند . علاوه بر اینها خواستن نظر دانش آ موزان خصوصا در دوره راهنمایی و بالاتر اثرات مثبتی بر رفتار آنها دارد . امید است این مقاله بتواند زمینه ای برای اجرای این روش ایجاد کند .




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can Pilates make you look taller?
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:00 ب.ظ
Hello, always i used to check weblog posts here early in the daylight, since i like to learn more and more.
What is leg length discrepancy?
شنبه 11 شهریور 1396 10:53 ب.ظ
Simply wish to say your article is as amazing. The clarity
in your post is simply nice and i could assume you're an expert on this subject.
Well with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with
forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo